Szukaj
Nasi Autorzy
Adamek Irena Zachwatowicz-Jasieńska Katarzyna

Edukację muzyczną odbyła w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej nr 1 w Warszawie w zakresie śpiewu w klasie prof. Feliksa Rudomskiego, a następnie na Wydziale I Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie uzyskała w 1962 roku dyplom artysty muzyka w zakresie teorii. W 1973 roku uzyskała dyplom magistra sztuki na Wydziale Wokalnym Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Eugeniusza Sąsiadka.


Na podstawie dorobku artystycznego i pedagogicznego, a także przedstawionego w COPSA (obecnie CEA) opracowania Sposoby pracy nad dykcja w nauce śpiewu (recenzentka prof. Alina Bolechowska) otrzymała III stopień specjalizacji w zakresie nauczania śpiewu.

 

W 1962 roku podjęła pracę w Państwowej Szkole Muzycznej II st. Nr 1 (obecnie im. Józefa Elsnera), gdzie uczyła literatury muzycznej, solfeżu oraz słuchania muzyki dla wokalistów, a następnie śpiewu solowego, emisji głosu (dla rytmiczek) oraz prowadziła zespoły wokalne.

 

W ramach działalności koncertowej współpracowała z Filharmoniami, m.in. Narodową, Krakowską, Wrocławską, z Warszawskim Towarzystwem Muzycznym, Krajowym Biurem Koncertowym i Związkiem Kompozytorów Polskich. Powołała wraz ze Zdzisławem Skwarą zespół muzyki Dawnej „Canor anticus”, z którym wykonywała w latach 1970-1980 muzykę średniowieczną i renesansową.

 

Pracowała nad śpiewem z aktorami w warszawskich teatrach, a następnie nad impostacją głosu ze studentami Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie (obecnie Akademia Teatralna).

 

Pogłębiała zainteresowania dykcją i artykulacją oraz prawidłową wymową polską jako podstawami w nauce emisji głosu. Tym się kierowała, ucząc pracy nad głosem na Wydziale Muzykologii Kościelnej w Akademii Teologii Katolickiej, w diecezjalnym Instytucie Szkolenia Organistów, a także w Wyższym Seminarium Duchownym oo. Palotynów i w Seminarium Księży Jezuitów „Bobolanum”. Prowadzi również zajęcia z retoryki, obejmujące emisję i higienę głosu na kursach Ministerstwa Edukacji Narodowej dla studentów Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego.

 

W latach 1970-1973 nagrywała dla Polskiego Radia cykl audycji „O śpiewie, pieśniach i piosenkach”. Opracowała śpiewnik „Co babcia i dziadek śpiewali, kiedy byli mali” (Oficyna Wydawnicza IMPULS).

 

Brała udział w licznych polskich i zagranicznych kursach muzycznych i seminariach: w Accademia Musicale Chigiana w Sjenie, w Weimarze, w Innspbrucku - muzyka barokowa, Bruges - muzyka średniowiecza i renesansu. Uczestniczyła w zorganizowanym w 1962 roku w Paryżu sympozjum z okazji 100-lecia urodzin Klaudiusza Debussy'ego. W 1987 roku wystąpiła we Francji w cyklu koncertów na 50-lecie śmierci Maurycego Ravela.

 

Członkini Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. Stanisława Moniuszki, Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego oraz Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu.

 

Uhonorowana nagrodą III st. Ministra Oświaty i Wychowania (1976), Złotym Krzyżem Zasługi i odznaką Zasłużonego Działacza Kultury (1987).

 

 

Polecamy książki autorki:

 

Co babcia i dziadek spiewali...

Polskie belcanto

 

 

 

 


Książki tego autora
Katarzyna Zachwatowicz-Jasieńska
38.00


Powrót
Wróć do autorów

Odwiedziło nas użytkowników
COPYRIGHT © 2024 OFICYNA WYDAWNICZA "IMPULS"

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.
Korzystanie, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej, oznacza akceptację niniejszej Polityki prywatności stosowania plików cookies
   Zgadzam się